تبلیغات
شاید این جمعه بیاید... شاید - پرونده ویژه فیلم "ظهور بسیار نزدیک است"- قسمت دوم (تکذیبیه علما و مشاهیر)

  • تکذیبیه علما و مشاهیر

همان طور که دیدیم در جوابیه ها و سایت «ظهور بسیار نزدیک است!» مطالبی به برخی روایات و بزرگان نسبت داده شده که موضع گیریهای متعدد و متنوعی را به دنبال داشته و بعضی درباره برداشتها از روایات سخن گفته و برخی انتساب مطالب به خود را تکذیب کردند.

حجه الاسلام والملسمین حاجتی:
در تماس تلفنی اینجانب با جناب آقای حاجتی ایشان فرمودند بنده تنها درباره تطبیق سیدخراسانی با مقام معظم رهبری به قطعیت رسیده ام و به مجموعه «مبشران ظهور» تأکید کرده ام بقیه موارد را حداکثر به عنوان احتمال بیان کنند نه بیشتر!

آیت‌‌الله ناصری فیلم مستند ظهور بسیار نزدیک است را تکذیب کردند
آیت‌الله محمد ناصری، از استادان برجسته حوزه علمیه با انتشارمرقومه‌ای تایید فیلم مستند «ظهور بسیار نزدیک است» را تکذیب کرد(25 اسفند:آینده روشن، نورپرتال).  
به گزارش آینده روشن، مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اصفهان که زیر نظر آیت الله ناصری قرار دارد با ارسال نمابری، انتساب تایید لوح فشرده «ظهور بسیار نزدیک است» را به این استاد برجسته حوزه علمیه تکذیب کرد.

بر اساس این گزارش در این نمابر آمده است:
چندی پیش لوح فشرده ای با نام «ظهور بسیار نزدیک است» در تطبیق اتفاقات پیش از ظهور با وقایع اخیر خاورمیانه منتشر شد که تهیه کنندگان آن در جهت تایید آن مطالبی را در یکی از تارنماها (سایت ها) به علما و بزرگان از جمله حضرت آیت الله ناصری منتسب کرده اند که ایشان ضمن تاثر و ناراحتی از مطالب منتشر شده، جزییات ملاقات را اینگونه بیان فرمودند:

«شخصی مشاهده لوح فشرده ای را پیشنهاد داده و نظر اینجانب را در مورد آن خواستار شد، ابتدا امتناع نموده ولی با اصرار پذیرفتم. در تماس اول که با اینجانب داشتند، بنده اعلام کردم که حدود 10 دقیقه از آن را دیده ام و تا مشاهده تمام آن، نمی توانم رد یا تاییدی در مورد محتوای کل آن داشته باشم، فردای آن روز ضمن توسعه ایشان به نظرخواهی از علما و مراجع معظم تقلید خصوصا مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هیچگونه بیانی که در جهت تایید آن باشد، نداشتم.»

بر اساس همین گزارش آیت الله ناصری متنی را به دستخط خود نوشته است که به شرح ذیل می باشد:
«بسمه تعالی؛انتساب تایید لوح فشرده ظهور بسیار نزدیک است را به اینجانب تکذیب نموده و مطالب مندرج در آن را از جهاتی خلاف واقع می دانم.اقل الخلیفه؛محمد ناصری.»

مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اصفهان در خیابان علامه مجلسی(ره) این شهر قرار دارد و تلفن آن 4465826 است.

پاسخ دفتر آیت‌الله بهجت درباره "ظهور بسیار نزدیک است"

23/12/1389
امكان دارد همانگونه كه آقا مكرر بیان می‌فرمودند، این مطلب اشاره به ظهور شخصی داشته باشد و نه ظهور عمومی.
اخیراً مستندی با عنوان "ظهور بسیار نزدیك است" به صورت گسترده‌ای در محافل عمومی منتشر شده ‌است كه دفتر آیت‌الله العظمی بهجت با توجه به نقل قول‌های منتسب به این مرجع تقلید درباره ظهور، مطلبی را منتشر كرده است.

سؤال: از برخی از بزرگان نقل می‌شود كه آیت‌الله العظمی بهجت(ره) فرموده‌اند: «ما تاكنون به جوان‌ها مژده می‌دادیم كه ظهور امام‌زمان(عج) را درك خواهند كرد، اما اكنون به پیرها هم بشارت می‌دهیم كه دوران ظهور را خواهند دید.» آیا این مطلب به آیت‌الله العظمی بهجت(ره) قابل استناد است یا خیر؟

پاسخ: 1- اتفاقاً در این باره از آیت‌الله العظمی بهجت(ره) سؤال شد، ایشان فرمودند: «آقایی دم محراب مسجد نزد من آمد و به من گفت: خدمت حضرت علیه‌السلام رسیدم و از ظهور پرسیدم كه آیا من ظهور را درك می‌كنم؟» آنگاه مطالب یاد شده را آیت‌الله العظمی بهجت از این شخص نقل كردند. بنابراین خود آیت‌الله العظمی بهجت(ره) مستقیماً مطلب را نفرمودند، بلكه از شخص دیگری نقل كردند.

2- همچنین وی فرمودند:‌ «اگر گفتن این مطالب لازم بود من برای شاگردانم می‌گفتم.»
3- امكان دارد همانگونه كه آقا مكرر بیان می‌فرمودند، این مطلب اشاره به ظهور شخصی داشته باشد و نه ظهور عمومی.

4- امكان دارد، اینگونه اظهارات از باب "إنّهم یرونه بعیدا و نراه قریبا" باشد.

نظر آیت الله علم الهدی در مورد فیلم "ظهور بسیار نزدیک است"
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه یازدهم اسفند 1389  
بنده که افتخار حضور در درس حضرت آیت الله علم الهدی را دارم این مطالب را از ایشان سوال کردم که ایشان در پاسخ به مطالب جالب توجهی اشاره فرمودند؛ در ابتدا بنده از ایشان سوال کردم که نام حضرت عالی در این فیلم به عنوان یکی از علمایی که سید خراسانی بودن امام خامنه ای را ابراز کرده اید برده شده است آیا این صحت دارد؟ که فرمودند خیر! بنده هیچگاه به طور رسمی همچنین مطلبی نگفته ام
فرمودند بنده اگر هم در جایی این مطلب را گفته باشم به نقل از یکی از مراجع عظام تقلید بوده که آن شخص هم آیت الله حائری شیرازی نبوده است.
ایشان فرمودند در زمان حضرت امام خمینی نیز افرادی به طور قطع و یقین و با ادله ای مطرح می کردند که سید حسنی ایشان هستند که امام (ره) فوت کردند و هنوز امام زمان ظهور نکردند.
دوباره بنده از ایشان پرسیدم که تکثیر این فیلم به نظر شما میان عامه مردم چگونه است؟ که ایشان فرمودند نه! جایز نیست،ممکن است برخی از این تطبیقات با تغییر و تحولات آینده با اشتباه در آمدن موجب سست شدن اعتقاد مردم نسبت به مهدویت شوند.

نظرحجت الاسلام پناهیان درخصوص مستند "ظهور بسیار نزدیک است"
19/12/1389
به گزارش رجانیوز؛ حجت الاسلام پناهیان در جلسه ای با موضوع مهدویت و رسانه که در دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران برگزار شده بود در پاسخ به سوالی پیرامون این مستند، و با تمرکز بر کلیت موضوع و بدون اشاره به جزئیات تطابق و مصداق‌سازی‌ها گفت:
«اخیرا دوستان خیلی از بنده درباره‌ی سی دی "ظهور بسیار نزدیک است" سوال می‌کنند. بنده دخالتی در تولید سی دی نداشته‌ام و نمی‌دانم از کدام سخنرانی بنده استفاده شده است. این سی دی را هنوز ندیده‌ام؛ لذا اظهار نظر سخت است. ولی همیشه سفارشم به افرادی که در این زمینه‌ها کار می‌کنند، این بوده است که در مقام تطبیق مصادیق محتاط باشند. اولا اگر دلایل محکمی ندارند، به سمت بیان احتمالات نروند و اگر دلایل محکمی برای تطبیق دارند، با احتمال بیان کنند. هر چند اساساً بنده زیاد با پرداختن به "حوادث ظهور" موافق نیستم و تصور می‌کنم بیش از آن باید به "قواعد ظهور" پرداخت. یعنی ببینیم حضرت در چه شرایطی قیام خواهند کرد، آن شرایط را بشناسیم و حتی تا آنجا که می‌توانیم آن شرایط را ایجاد نماییم.

البته این به آن معنا نیست که اخبار مربوط به حوادث در آستانه‌ی ظهور را کنار بگذاریم. باید اخبار مربوط به حوادث آخرالزمان را جدی بگیریم. معنا ندارد ائمه‌ی هدی علیهم السلام اخباری را درباره‌ی ظهور بیان فرموده باشند، ولی غرض‌شان این باشد که آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار ندهیم و چشم‌مان را به واقعیت‌ها ببندیم، و هر اتفاقی افتاد، بگوییم: "نه معلوم نیست این همان اتفاق باشد." البته اگر تطبیق دادیم ولی تطبیق‌مان صحیح از آب درنیاید، هم فاجعه‌ای رخ نداده است. بالاخره معلوم است که این تطبیق‌ها احتمالی است. نباید به دلیل احتمال صحت نداشتن، بررسی را کنار بگذاریم. اینکه اینگونه حرف‌ها بازار پیدا می‌کند، به این دلیل است که اوضاع عالم و وضع منطقه کشش اینگونه بررسی‌ها را دارد و باید کسانی که اهل فن هستند، بیایند و نتیجه‌ی مطالعات خود را بیان کنند.

بالاخره اخباری درباره‌ی منطقه در روایات آمده است. حتی محل دقیق ظهور سفیانی بیان شده است و الان هم در این التهابات، همه حساسیت پیدا کرده‌اند. خب، طبیعی است هر حرکتی مورد دقت قرار بگیرد که نکند این حرکت همان باشد که در روایت آمده است. البته برخی از روایات هم ضعیف‌السند هستند. یعنی به دلیل مجهول یا موثق نبودن برخی از روایان آن، نمی‌توانیم به صحت آن مطمئن باشیم، ولی در برخی از همین روایات هم حوادثی بیان شده است که عیناً رخ می‌دهد. بعد معلوم می‌شود روایت صحیح بوده است اما سند نداشته و ما راویان آن را نمی‌شناخته‌ایم. لذا از کنار این روایات هم نمی‌توان به راحتی گذشت. الان اتفاقاتی در مصر و لیبی دارد می‌افتد. خب ما در اخبار ظهور داریم که در آنجاها حرکت‌هایی صورت می‌گیرد.

با اینکه احتمال سوءاستفاده از علائم آخرالزمان از طرف هر جریانی وجود دارد، ولی ائمه‌ی هدی(ع) از گفتن این علائم صرف نظر نکرده‌اند. حتماً برای این بوده که کسانی که در ایام آن وقایع قرار می‌گیرند، حساس بشوند. جلوی سوءاستفاده‌ها را راحت می‌توان گرفت.»

واکنش تند آیت‌الله ری‌شهری به فیلم‌هایی درباره ظهور
آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری در مراسم قدردانی از طلاب برگزیده حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در واکنش به انتشار برخی فیلم‌ها که اخیراً با موضوع «ظهور حضرت ولیعصر(عج)» در جامعه منتشر شده است و با تکذیب آنچه در این زمینه به وی نسبت داده می‌شود، گفت: آنچه در برخی از این فیلم‌ها گفته می‌شود، حرف‌های ضعیف و غیرمستندی است که به لحاظ علمی به آنها نمی‌توان استناد کرد.وی همچنین با ابراز تأسف از انجام اینگونه کارهای غیرفرهنگی گفت: متأسفانه در شرایط موجود از هر امر مقدسی سوءاستفاده می‌شود و البته آرزوی همه ما این است که این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت ولیعصر (عج) متصل شود.

شامگاه 22 اسفند طبق وعده بعد از نماز مغرب و عشا در فیضیه نشستی در نقد این فیلم برگزار شد. این نشست به شکلهای متنوعی گزارش شد که از این قرار است:

گزارشی از نشست تخصصی نقد فیلم مستند ظهور بسیار نزدیك است
نشست تخصصی نقد و بررسی فیلم مستند ظهور بسیار نزدیك است شب گذشته در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد. در این میزگرد آیت الله نجم الدین طبسی از استادان برجسته حوزه علمیه قم و نویسنده و محقق مهدوی، حجت الاسلام و المسلمین دكتر جواد جعفری معاون پژوهشی پژوهشكده مهدویت، حجت الاسلام و المسلمین دكتر محمدصابر جعفری سردبیر مجله امان  و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مركز تخصصی مهدویت حضور داشتند.  

آیت الله طبسی در این نشست، معرفی كردن افراد را بعنوان نشانه هایی كه برای ظهور معرفی شده است را اشتباه خواند و گفت: اگر بخواهیم هر نشانه ای كه برای ظهور معرفی شده است را به گونه ای به افراد خاص دیگر نسبت دهیم، اعتماد مردم را به وعده های الهی كم رنگ می كنیم.


وی افزود: یكی از مهم‌ترین مواردی كه ما باید به آن توجه داشته باشیم، تاكید بر تفكیك نشانه های حتمی و غیرحتمی ظهور است؛ چه بسیار افرادی از علما بوده اند كه به دلیل عدم انجام این تفكیك، در گذشته های دور مرتكب خطای وقاتی شده بودند و برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) زمان تعیین كرده اند.

همچنین، حجت الاسلام و المسلمین جواد جعفری با اشاره به مستند «ظهور نزدیك است» اظهار داشت: در این مستند از روایات به گونه ای استفاده شده كه واقعیت روایت آن گونه نیست.

وی افزود: یكی از مواردی كه این مستند به آن استدلال كرده سخنان مقام معظم رهبری در مورد تحقق وعده الهی برای حكومت اسلامی و بر حق امام زمان(عج) است، آنها در این مستند این قسمت از سخنان مقام معظم رهبری را كه فرموده اند انقلاب اسلامی ایران آغازی برای تحقق این وعده الهی است را حذف كرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صابر جعفری نیز در پایان این نشست شوق به ظهور امام زمان(عج) را عامل تعیین وقت توسط برخی افراد عنوان كرد و اظهار داشت: اینكه بیاییم و زمانی برای ظهور امام زمان(عج) تعیین كنیم؛ اما خب این سخن تحقق پیدا نكند باعث ایجاد دودلی و شك در بین مردم می شود.

در این نشست علاوه بر اساتید و طلاب حوزه علمیه قم، دست اندركاران ساخت فیلم مستند «ظهور نزدیك است» نیز حضور داشتند كه در میان برنامه با طرح مسائل و پرسش های غیر مرتبط و غیر علمی قصد متشنج كردن جلسه را داشته اند، كه با اعتراض طلاب حاضر روبرو شده به نشانه اعتراض به انتقاد از ساخت این مستند نشست را ترك كردند.

لازم به ذكر است برخی از افراد حاضر در جلسه كه ظاهرا از طرفداران و یا عوامل ساخت این فیلم بودند، پاسخی به پرسش های مطرح شده و دلایل متقن و علمی پژوهشگران مهدوی حاضر در این میزگرد نداشتند.

تعیین کننده وقت ظهور دروغگوست
وظیفه ما انتظار فرج در هر زمان است، ولی باید میان انتظار ظهور و انتظار نشانه های ظهور تفکیک قائل شویم. ممکن است نشانه های ظهور به وجود نیاید، ولی ظهور صورت می گیرد.

حجت السلام والمسلمین نجم الدین طبسی شب گذشته در نشست نقد فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، با اشاره به تطبیق های انجام شده در این فیلم بیان داشت: این که تطبیق دادن ما احتمال باشد، اشکال ندارد، ولی این که بخواهیم به طور قطع این تطبیق را ارائه کنیم، اشتباه است. این تطبیق در مسائل حتمی نیز درست نیست، چه رسد به این که در موارد غیر حتمی صورت گیرد.
وی درباره شخصیت شعیب که از نشانه های ظهور می باشد، اظهار داشت: در روایات اشاره به اصل وجود شیعب بن صالح در عصر ظهور شده است، ولی تفصیلات آن حتی در یک روایت صحیح دیده نمی شود. در 16 تا 17 نصّی که وجود دارد، اصل وجود شعیب بن صالح درست است که شخصی پیش از ظهور می آید.
این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: درباره تفصیلات، روایات کم اعتباری است که تفاوت های زیادی با هم دارند، از این رو ما نمی توانیم به جمع بندی درستی برسیم.
* به منابع معتبر استناد کنیم

وی همچنین به روایاتی که در این فیلم ساخته شده ارائه شده است، اشاره کرده و گفت: بنده به عنوان کسی که یکی اعضای نگارنده المعجم بوده و کمتر روایتی درباره مهدویت وجود دارد که من آن را مطالعه نکرده باشم، می گویم که اگر بخواهیم مطالبی را مستند نقل کنیم، باید مؤلف، کتاب، ارزش مؤلف و کتاب در نزد شیعه و سنی را در نظر بگیریم تا نتوانند از ما ایراد بگیرند.

* دیدگاه اهل سنت نسبت به منبع اصلی فیلم
حجت السلام والمسلمین طبسی با اشاره به استناد هایی که در بیان مصادیق در این فیلم آورده شده است، گفت: در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، استناد هایی به کتاب فتن ابن حمّاد شده است که پیش از این استناد ها، باید دید که این کتاب در میان اهل سنت دارای چه اعتباری است. ذهبی که از شخصیت های برجسته اهل سنت است، در باره او می گوید که این کتاب از اعتبار ساقط است، مطالب عجیبی در این کتاب خوانده ام!

وی به با بیان این که کتاب ابن حماد در میان شیعیان هیچ جایگاهی ندارد، گفت: در کتب شیعی و رجالی ما این که کسی متعرض به این شخص شود و از او تعریف شود و یا حدیثی از او آورده شود، نبوده است؛ تنها علامه مجلسی دو سند می آورد که در این دو سنت ابن حماد وجود داد، ولی از کتاب او سخنی آورده نشده است.

استاد حوزه علمیه قم همچنین به مطالبی که درباره سید خراسانی در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، بیان شده، اشاره کرد و گفت: درباره خراسانی، علما در مقام تطبیق، زمانی خراسانی را ابومسلم خراسانی و برخی آن را برّاف ابن لیف معرفی می کنند؛ خود ابن طاووس نیز پس از تبیین ویژگی های خراسانی، خود را خراسانی معرفی می کند.

* سید حسنی ارتباطی به سید خراسانی ندارد
وی با بیان این که سید حسنی ارتباط به سید خراسانی ندارد، اظهار داشت: معتبرترین روایت در میان شیعیان در این باره که در کتاب الانوار علامه مجلسی آمده، حرکت حسنی از مکه آورده شده است و دیگر سخنی نمی گوید. ما هنوز روایات حسنی را نتوانسته ایم تثبیت نماییم، پس نمی توانیم وارد تفصیلات شویم.
حجت السلام والسملمین طبسی افزود: گاهی ائمه اطهار(ع) سخن از فرج می کنند، ولی منظورشان گشایش است که گاهی فشار بر شیعه زیاد بود که منظور از فرج، ظهور نیست، بلکه گشایش است.

وی در ادامه گفت: مرحوم مفید می گوید که از علائم ظهور کشته شدن حسنی است که مرحوم ملا صالح مازندرانی می گوید: حسنی همان نفس زکیه است که اگر این گونه باشد، از نشانه های حتمی ظهور است.

این پژوهشگر افزود: همچنین درباره خطبة بیان که در این فیلم به آن استناد شده است، باید به یاد داشته باشیم که علامه مجلسی این سخن را ساخته غلات می داند و مرحوم میرزای قمی نیز بر این تأکید می کند. مشکل اساسی این سخن ابن مسعود است که این شخص سال 32 فوت شده و این خطبه در دوران خلافت علی(ع) است که آن هم در سال 35 است.

در ادامه این نشست، معاون پژوهش مؤسسه آینده روشن نیز با تأکید بر این که نباید به طور قطعی تطبیق انجام دهیم، اظهار داشت: در حدود 700 سال پیش، در کتاب عددالقویه که توسط برادر علامه حلی نگاشته شده است، به علامت های فراوان ظهور که در یک برهه زمانی شکل گرفته است، اشاره می کند، ولی مشاهده می کنیم که تا امروز اتفاقی نیافتاده است.

* تعیین وقت ظهور، بی معناست
حجت الاسلام والمسلمین جواد جعفری با اشاره به این که در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، با بیان مصادیقی که صورت گرفته است، تعیین وقت ظهور می باشد، بیان کرد: با توجه به روایاتی که درباره ظهور آمده است، تعیین وقت نباید صورت گیرد. در این روایات کسی که تعیین وقت ظهور نماید، دروغ گو است.
وی همچنین افزود: باید با انتظار فرج، امید داشته باشیم که مقام معظم رهبری پرچم را به دست حضرت بقیة الله(عج) بدهد، ولی نباید علائم ظهور را مصداق قرار دهیم وآن را بیان کنیم.

سردبیر نشریه امان نیز در این نشست بیان کرد: زمانی که ما در حوزه تطبیق وارد می شویم، اگر نشانه ها اشتباه باشد، ممکن است مردم نسبت به مسئله ظهور بدبین شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری، یکی از آسیب های مهدویت را طرح مباحث غیر ضروری معرفی کرده و گفت: منتظر باید بصیرت داشته باشد و مراقب باشد که از مسیر اصلی خارج نشود.

خبر تکمیلی؛ نشست تخصصی نقد مستند ظهور نزدیک است برگزار شد

آینده روشن؛  نشست نقد مستند ظهور نزدیک است با حضور جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه در نمازخانه مدرسه فیضیه برگزار شد.
آیت الله نجم الدین طبسی در این نشست معرفی کردن افراد را به عنوان نشانه هایی که برای ظهور معرفی شده است را اشتباه خواند و گفت: اگر ما بخواهیم هر نشانه ای که برای ظهور معرفی شده را به گونه ای به افراد خاص دیگر نسبت دهیم، اعتماد مردم را به وعده های الهی کم رنگ می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که نمی توان یک شخص را به عنوان سید خراسانی و سید حسنی معرفی کنیم گغت: بنده در روایات ۶ یا ۷ مورد بیشتر در مورد سید خراسانی ندیده ام و این روایات هم تماما متعلق به قبل از امام صادق(ع) بوده است، اما خب این مشخص است که نمی توان از یک نفر به عنوان سید خراسانی و سید حسنی نام برد.

طبسی در ادامه گفت: یکی از مهمترین مواردی که ما باید به آن توجه داشته باشیم، تاکید بر تفکیک نشانه های حتمی و غیر حتمی ظهور است؛ چه بسیار افرادی از علما بوده اند که به دلیل عدم انجام این تفکیک، در گذشته های دور مرتکب خطای وقاتی شده بوده و برای ظهور امام زمان(عج) زمان تعیین کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد جعفری معاون پژوهشی پژوهشکده تخصصی مهدویت نیز در این همایش با اشاره به مستند "ظهور نزدیک است" اظهار داشت: در این مستند از روایات به گونه ای استفاده شده که واقعیت روایت آن گونه نیست.

وی در ادامه افزود: یکی از مواردی که این مستند به آن استدلال کرده سخنان مقام معظم رهبری در مورد تحقق وعده الهی برای حکومت اسلامی و بر حق امام زمان(عج) است، آنها در این مستند این قسمت از سخنان مقام معظم رهبری را که فرموده اند انقلاب اسلامی ایران آغازی برای تحقق این وعده الهی است را حذف کرده اند.

جعفری خاطر نشان ساخت: ما منکر این نیستیم که نباید در زمینه ظهور امیدوار بود، بلکه ما دعا می کنیم، این اتفاق همین الان اتفاق بیفتد و دائما سعی در زمین سازی ظهور داریم، اما این دلیل نمی شود که ما بیاییم از چیزهایی که به هیچ عنوان نمی توان برای آنها سند و دلیل محکم آورد، نشانه ای برای ظهور بسازیم.

معاون پژهشی موسسه آینده روشن، در ادامه در جواب این سوال که آیا ایشان آیت الله العظمی بهجت را کذاب معرفی کرده اند اظهار کرد: من به ایشان چنین نسبتی ندادم و فقط به توضیح در مورد مطالبی که به دروغ به ایشان نسبت میدهند پرداختم، که این مطالب هم در پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له آورده شده است.

وی در ادامه گفت: در این مستند از مقام معظم رهبری به عنوان سید خراسانی و سید حسنی یاد کرده اند و استنادشان را نیز به روایتی از یک عالم سنی که حتی خود سنی ها هم از مستندات آنها استفاده نمیکنند آورده اند که خللی که در دست راست مقام معظم رهبری هست نشانه ای محکم برای سید خراسانی بودن ایشان است؛ این در حالی است که حتی در همین کتاب هم از خلل اسم برده نشده و نشانه را خال در دست راست عنوان کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صابر جعفری مدیر مسئول نشریه امان هم در پایان این نشست شوق به ظهور امام زمان(عج) را عامل تعیین وقت توسط برخی افراد عنوان کرد و اظهار داشت: این که ما بیاییم و زمانی برای ظهور امام زمان(عج) تعیین کنیم اما خب این سخن تحقق پیدا نکند باعث ایجاد دودلی و شک در بین مردم می شود.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری اظهار داشت: فرض را بر این می گیریم که مطالب گفته شده در این مستند درست است، اما این دلیل نمی شود که اسرار را به این راحتی در بین مردم پخش کنیم.

وی افزود: ما روایات زیادی داریم مبنی بر اینکه اگر کسی از اسراری آگاهی دارد نسبت به فاش کردن این اسرار نباید اقدام کند، چون فاش کردن این اسرار خود باعث تاخیر در غیبت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: ما اگر بخواهیم هر کسی را که شباهتی به یکی از افراد معرفی شده در روایات داشت را به عنوان همان شخص معرفی کنیم با محقق نشدن این اتفاق، در دل مردم یک دلسردی نسبت به امام زمان(عج) و فرج ایشان ایجاد می شود.

وی همچنین در ادامه با اشاره به این مطلب که از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تا کنون افراد زیادی به عنوان شعیب بن صالح معرفی شده اند اظهار داشت: در زمان ریاست جمهوری آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از ایشان به عنوان شعیب بن صالح یاد کردند، پس از اینکه دوران ریاست جمهوری ایشان تمام شد، برخی سردار رحیم صفوی را که در فرماندهی سپاه را برعهده داشتند به این عنوان معرفی کردند.

وی افزود: پس از سردار رحیم صفوی آنها از علی شمع خانی به دلیل اینکه اولا نام پدر ایشان صالح و است و ثانیا در محل زندگی، ایشان را با عنوان شعیب صدا میزنند، وی را به عنوان شعیب بن صالح معرفی کردند، پس از ایشان هم عده ای از دکتر احمدی نژاد به عنوان شعیب یاد کردند.

با توجه به این موضوع که وعده های داده شده قبلی تا کنون تحقق نیافته، در صورتی که وعده شعیب بودن دکتر احمدی نژاد نیز تحقق نیابد مردم دیگر نسبت به صحبت های گفته شده در این مورد اعتمادی نخواهند داشت، لذا در این مورد باید با احتیاط بیشتری عمل شود.

جعفری با اشاره به این مطلب که مخالفت مسئولین پژوهشکده تخصصی مهدویت با مسئله ظهور باعث نشده که به نقد این برنامه بپردازند گفت: تمامی مسئولین و دستندرکاران موسسه آینده روشن(پژوهشکده تخصصی مهدویت) در کلیه فعالیت های خود سعی در زمینه سازی ظهور و ایجاد امید در بین مردم دارند، اما این باعث نمیشود که برای ایجاد امید در دل مردم آن ها بخواهند اقدام به شخصیت سازی های غیر مستند بکنند، به همین دلیل هم در مقابل این مستند که به نوعی زمان را برای ظهور امام زمان(عج) تعیین کرده است، ایستاده اند تا در وجود مردم شک و سردی نسبت به ظهور ایجاد نشود.

در این نشست دستندرکاران این مستند هم حضور داشتند که وقتی با انتقاد های وارد شده به مستند روبرو شدن ترجیح دادند تا با خروج از محل برگزاری نشست موج انتقاد ها را از خود دور کنند.

آنها پس از نشست در حیاط مدرسه فیضیه طلاب را به دور خود جمع کردند و سعی در دفاع از خود نسبت به انتقاد های مطرح شده در جلسه را داشتند، اما این اقدام آنها به دلیل ترک اعتراض آمیز جلسه نشست توسط آنها از طرف طلاب حوزه علمیه قم بی جواب ماند.

نقدهای حوزی بر فیلم جنجالی "ظهور بسیار نزدیک است!!!"

  اخیرا" فیلمی با عنوان «ظهور بسیار نزدیك است» با حمایت یك جریان خاص سیاسی تولید و لوح های فشرده آن در تیراژی میلیونی در سراسر كشور توزیع شده است.محور اصلی این فیلم نزدیك بودن زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) است و در آن ضمن تطبیق برخی رخدادهای بین المللی كنونی با روایات مربوط به نشانه های ظهور ، بین برخی شخصیت های آخرالزمانی و شخصیت های سیاسی كنونی ایران و جهان نسبت برقرار شده است.

از آنجا كه فیلم«ظهور نزدیك است» در گستره ای وسیع در كشور توزیع شده ، حوزه علمیه قم اقدام به برپایی جلسه نقد این فیلم كرد كه در این جلسه ، چند تن از محققین و پژوهشگران به دلایل غیرمستند بودن مطالب مطرح شده در فیلم مذكور كردند.

* شخصیت شعیب بن صالح
حجت‌الاسلام و المسلمین نجم‌الدین طبسی در نشست نقد فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد،‌ با اشاره به تطبیق‌های انجام شده در این فیلم ‌بیان داشت: اینکه تطبیق‌ دادن ما احتمال باشد، اشکال ندارد، ولی اینکه بخواهیم به طور قطع این تطبیق را ارائه کنیم، اشتباه است. این تطبیق در مسائل حتمی نیز درست نیست، چه رسد به اینکه در موارد غیرحتمی صورت گیرد.

وی درباره شخصیت شعیب که از نشانه‌های ظهور می‌باشد، اظهار داشت: در روایات اشاره به اصل وجود شعیب بن صالح در عصر ظهور شده است، ولی تفصیلات آن حتی در یک روایت صحیح دیده نمی‌شود. در 16 تا 17 نصّی که وجود دارد، اصل وجود شعیب بن صالح درست است که شخصی پیش از ظهور می‌آید. این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: درباره تفصیلات، روایات کم اعتباری است که تفاوت‌های زیادی با هم دارند، از این رو ما نمی‌توانیم به جمع‌بندی درستی برسیم.

* به منابع معتبر استناد کنیم
وی همچنین به روایاتی که در این فیلم ساخته و ارائه شده است،‌ اشاره کرد و گفت: بنده به عنوان کسی که یکی اعضای نگارنده المعجم بوده و کمتر روایتی درباره مهدویت وجود دارد که من آن را مطالعه نکرده باشم، می‌گویم که اگر بخواهیم مطالبی را مستند نقل کنیم، باید مؤلف، کتاب، ارزش مؤلف و کتاب در نزد شیعه و سنی را در نظر بگیریم تا نتوانند از ما ایراد بگیرند.

* دیدگاه اهل سنت نسبت به منبع اصلی فیلم
طبسی با اشاره به استناد‌هایی که در بیان مصادیق در این فیلم آورده شده است،‌ گفت: در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، استناد‌هایی به کتاب فتن ابن حمّاد شده است که پیش از این استناد‌ها، باید دید که این کتاب در میان اهل سنت دارای چه اعتباری است. ذهبی که از شخصیت‌های برجسته اهل‌سنت است، درباره او می‌گوید که این کتاب از اعتبار ساقط است، مطالب عجیبی در این کتاب خوانده‌ام!

وی با بیان اینکه کتاب ابن حماد در میان شیعیان هیچ جایگاهی ندارد، گفت: در کتب شیعی و رجالی ما اینکه کسی متعرض به این شخص شود و از او تعریف شود و یا حدیثی از او آورده شود، نبوده است؛ تنها علامه مجلسی دو سند می‌آورد که در این دو سنت ابن‌حماد وجود داد، ‌ولی از کتاب او سخنی آورده نشده است.

استاد حوزه علمیه قم همچنین به مطالبی که درباره سید خراسانی در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، بیان شده، اشاره کرد و گفت: درباره خراسانی، علما در مقام تطبیق، زمانی خراسانی را ابومسلم خراسانی و برخی آن را برّاف‌ ابن لیف معرفی می‌کنند؛ خود ابن طاووس نیز پس از تبیین ویژگی‌های خراسانی، خود را خراسانی معرفی می‌کند.

* سید حسنی ارتباطی به سید خراسانی ندارد

وی با بیان اینکه سید حسنی ارتباط به سید خراسانی ندارد، اظهار داشت:‌ معتبرترین روایت در میان شیعیان در این باره که در کتاب ‌الانوار علامه مجلسی آمده، حرکت حسنی از مکه آورده شده است و‌ دیگر سخنی نمی‌گوید. ما هنوز روایات حسنی را نتوانسته‌ایم تثبیت نماییم، پس نمی‌توانیم وارد تفصیلات شویم.

طبسی افزود: گاهی ائمه اطهار(ع) سخن از فرج می‌کنند، ولی منظورشان گشایش است که گاهی فشار بر شیعه زیاد بود که منظور از فرج، ظهور نیست، بلکه گشایش است.

وی در ادامه گفت: مرحوم مفید می‌گوید که از علائم ظهور کشته شدن حسنی است که مرحوم ملا صالح مازندرانی می‌گوید: حسنی همان نفس زکیه است که اگر این گونه باشد،‌ از نشانه‌های حتمی ظهور است.

این پژوهشگر افزود: همچنین درباره خطبة بیان که در این فیلم به آن استناد شده است، باید به یاد داشته باشیم که علامه مجلسی این سخن را ساخته غلات می‌داند و مرحوم میرزای قمی نیز بر این تأکید می‌کند. مشکل اساسی این سخن ابن مسعود است که این شخص سال 32 فوت شده و این خطبه در دوران خلافت علی(ع) است که آن هم در سال 35 است.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد جعفری، معاون پژوهش مؤسسه آینده روشن نیز با تأکید بر اینکه نباید به طور قطعی تطبیق انجام دهیم، اظهار داشت: در حدود 700 سال پیش، در کتاب عددالقویه که توسط برادر علامه حلی نگاشته شده است،‌ به علامت‌های فراوان ظهور که در یک برهه‌زمانی شکل گرفته است،‌اشاره می‌کند، ولی مشاهده می‌کنیم که تا امروز اتفاقی نیافتاده است.

* تعیین وقت ظهور، بی‌معناست

وی با اشاره به اینکه در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، با بیان مصادیقی که صورت گرفته است،‌ تعیین وقت ظهور می‌باشد، بیان کرد: با توجه به روایاتی که درباره ظهور آمده است، تعیین وقت نباید صورت گیرد. در این روایات کسی که تعیین وقت ظهور نماید، دروغ‌گو است.

وی همچنین افزود: باید با انتظار فرج، امید داشته باشیم که مقام معظم رهبری پرچم را به دست حضرت بقیة‌الله(عج) بدهد، ولی نباید علائم ظهور را مصداق قرار دهیم و آن را بیان کنیم.

به گزارش مركز خبر حوزه، سردبیر نشریه امان نیز در این نشست بیان کرد: زمانی که ما در حوزه تطبیق وارد می‌شویم، اگر نشانه‌ها اشتباه باشد،‌ ممکن است مردم نسبت به مسئله ظهور بدبین شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری، یکی از آسیب‌های مهدویت را طرح مباحث غیرضروری معرفی کرد و گفت: منتظر باید بصیرت داشته باشد و مراقب باشد که از مسیر اصلی خارج نشود.

همزمان با آن جلسه، جلسه ای نیز در اهواز برای نقد فیلم یاد شده برگزار شد:
مستند ظهور بسیار نزدیک است در اهواز نقد شد
خبرگزاری رسا ـ نشست نقد و بررسی مستند «ظهور بسیار نزدیک است» در مسجد فاطمه زهرا (س) اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، طلاب و دانشجویان مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) کوی ملت اهواز، شب گذشته در نشستی با حضور حجت الاسلام سید مهدی غفاری، پژوهشگر عرصه مهدویت به نقد و بررسی مستند « ظهور بسیار نزدیک است» پرداختند.

حجت الاسلام سید مهدی غفاری، در این نشست به بیان تفاوت میان شرایط ظهور و علایم ظهور پرداخت و اظهار داشت: برای پیروزی هر قیام و انقلاب وجود چهار شرط رهبری، برنامه حکومت، یاران مخلص و پذیرش عمومی ضروری است.

وی افزود: برای تحقق قیام حضرت امام زمان (عج) نیز وجود این چهار شرط لازم است؛ دو شرط اول با وجود امام زمان به عنوان رهبر قیام جهانی و دین مبین اسلام به عنوان برنامه حکومت جهانی محقق شده است و به وجود آمدن دو عامل دیگر یعنی یاران مخلص و مقبولیت عمومی، ظهور منجی موعود را حتمی خواهد کرد.
لازم به ذکر است مسجد حضرت فاطمه زهرا واقع در کوی ملت اهواز یکی از مساجد فعال سطح شهر بوده که متناسب با مسایل روز به برگزاری نشست های فرهنگی و سیاسی می پردازد؛ این نشست به همت واحد طلاب و داشنجویان این مسجد برگزار شد.


نقدی بر مغالطات عجیبب دیشب كارشناسان مركز تخصصی مهدویت حوزه قم

مقدمه:دیشب بجای بحث سر سلسله روایات حدیث سعی شد كتب اشاره شده در اخر مستند را بكوبند در حالی كه بسیاری از روایات استفاده شده در مستند به غیر از كتب مذكور در بسیاری ازمنابع معتبر شیعه مثل غیبت نعمانی و غیبت شیخ طوسی امده است و نحوه ورد به بحثشان غیر علمی و مصداق بارز جنگ روانی بود.
اما مغالطه :
یكی از كارشناسان حاج اقا طبسی بودند: ایشان بعد از اقامه دلیل بر رد كتاب الفتن بن حماد المروزی فرمودند از انجایی كه احادیث این كتاب سندیتی ندارد لذا وقتی بنده همراه اقای كورانی كتاب معجم احادیث را می نوشتیم از كتاب این حماد روایتی نقل نكردیم ولی وقتی فی المجلس لپ تاب رو باز كردم دیدم به خلاف گفته ایشان در كتاب معجم از كتاب الفتن روایت نقل شده است كه در زیر متن كامل روایت با ادرس امده است:
- معجم أحادیث الإمام المهدی (ع) - الشیخ علی الكورانی العاملی - ج 1 صفحه 436 :
300 " تكون آیة فی شهر رمضان ، ثم تظهر عصابة فی شوال ، ثم تكون معمعة فی ذی القعدة ، ثم یسلب الحاج فی ذی الحجة ، ثم تنتهك المحارم فی المحرم ، ثم یكون صوت فی صفر ، ثم تنازع القبائل فی شهری ربیع ، ثم العجب كل العجب بین جمادى ورجب ، ثم ناقة مقتبة خیر من دسكرة تغل مائة ألف " * المفردات : ثم ناقة الخ ، أی ثم تضطرب الأمور بعد رجب ویفقد الامن حتى تكون وسیلة السفر والفرار خیرا من الاملاك الثابتة . الدسكرة
300-المصادر ،ابن حماد ص 59

وقتی خواستم جواب بدهم یكی از طلبه ها گفت تو انگشت كوچیكه اقای طبسی هم نیستی
(اقای طلبه :امیرالمومنین فرمودند:انظر الی ما قال لاتنظرمن قال)
كارشناسان مركز جواب دهید كدام یكی از موارد بالا راقبول دارید ما بی سوادیم یا شما
شما كه خودتان گفتید الفتن اعتباری ندارد چرا كارشناستان ادعا كرد در كتاب معجم از الفتن روایتی نقل نكرده در حالی كه نقل كرده نام این كار رو چه می توان گذاشت
از طرفی دیگر شما مقاله هایی در سایتتان قرار دادید كه دران از الفتن ابن حماد به عنوان منبع استفاده كرده اید
بهتر بود دیشب سكوت می كردید و برای خاموش كردن نور خدا دست به هر كاری نمی زدید.
آقایان مذكور(جعفری و ..) دچار مغالطه ی اشكار دیگری شدند:
برای رد مستند كتبی كه در پایان مستند به عنوان منبع ذكر شده بود را كوبیدند تا بگویند روایات بی اعتبار است.
واقعا جای تعجب دارد :اكثر روایات استفاده شده در مستند به غیر از كتب مذكور پایان مستند در دیگر كتب معتبر روایی شیعه از جمله غیبت نعمانی و شیخ طوسی موجود است

دیشب روایت مرگ عبدالله را به ان اشاره كردند ما هم این روایت رو بررسی می كنیم تا ببینیم ایا این روایت كه در مستند به ان اشاره شده است بنا به گفته كارشناسان مركز تخصصی مهدویت حوزه بی اعتبار است !!!:

متن یكی از روایاتی كه طبق گفته كارشناسان مركز سندیتی ندارد:
.. أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ مَنْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ یَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یَذْهَبُ مُلْكُ سِنِینَ وَ یَصِیرُ مُلْكَ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ فَقُلْتُ یَطُولُ ذَلِكَ قَالَ كَلا
12منبع برای روایت فوق:
1- الغیبة - الشیخ الطوسی صفحه 447 :
2-معجم أحادیث الإمام المهدی (ع) - الشیخ علی الكورانی العاملی - ج 3 صفحه 445
3-العدد القویة - علی بن یوسف الحلی صفحه 77 :
4-عصر الظهور - الشیخ علی الكورانی العاملی صفحه 261
5-أعیان الشیعة - السید محسن الأمین - ج 2 صفحه 73
6-إثبات الهداة : ج 3 ص 728
7- الخرائج والجرائح - قطب الدین الراوندی - ج 3 صفحه 1163
8- بحار الأنوار - العلامة المجلسی - ج 52 صفحه 210
9- الدر النظیم - إبن حاتم العاملی صفحه 758
10- مجمع النورین - الشیخ أبو الحسن المرندی صفحه 351
11- أعیان الشیعة للعاملى ج 2 ص 71
12- الخرائج للراوندی ج 3 ص 1161
ایا كتاب غیبت شیخ طوسی یا كتاب كارشناس خودتان (طبسی )معجم احادیث مهدی معتبر نیست
شما برای اینكه بگویید ظهور نزدیك نیست با اهانتی اشكار بزرگ مرجع شیعه را كذاب خواندید
در ادامه به بچه شیعه های اخرالزمانی گفتید در حدی نیستید جوابتان را بدهیم
در ادامه برای كوبیدن مستند دچار مغالطات اشكاری شدید كه زیبنده یك مركز علمی نیست
در بین جلسه القاء نمودید شعیب ابن صالح قصه است اری صراحتا اقای طبسی گفت شعیب قصه است
در ادامه حتی گفتید اصل سید خراسانی را اگر خیلی ارفاق كنیم می توان تایید كرد ولی خصوصیاتش معتبر نیست
این همه توهین و مغالطه را انجام دادید تابگویید انقلاب 22 بهمن 57 زمینه ساز ظهور نبوده است
این تذهبون


قطعی دانستن علائم و شخصیت های ادعا شده در مستند (ظهور بسیار نزدیک است)انحراف از جریان اصیل مهدویت است

حجه الاسلام سعید عزیزیان؛

علی رغم تشدید فضاسازی و ایجاد بحران های سیاسی و امنیتی دشمنان نظام و ضد انقلاب ، برخی گروههای غیر رسمی درداخل کشور آگاهانه یا ناآگاهانه تنور ضد شیعیان را مهیا تر می کنند تا زمینه ساز فتنه ای جدید باشند .

امروزه حرکت گسترده ی گروه به اصطلاح فرهنگی به نام مبشران ظهور در قالب تهیه و توزیع سی دی (ظهور بسیار نزدیک است) زمینه ساز فتنه ای اعتقادی است که همکنون فضای فکری و رفتاری شیعیان را دچار تشویش کرده وبا ایجاد برخی انتظارات و توقعات نادرست آسیب مهلکی به عزم مردم در مسیر آمادگی فکری و روحی آنان برای ظهور امام زمان(ع) وارد می کند.

نکته ی بسیار مهمی که در عصر غیبت امام زمان باید به آن توجه داشت دوری از هر گونه تاویل و گمانه های نابه جا است ،چون حوزه حوزه ی تخصص است وهرکسی نمی تواند براساس گمانه زنی و برداشت خود از برخی رویدادها آنرا از علائم حتمی ظهور بداند مطمئنا برداشت های اینچنینی منجر به انحراف از اصل موضوع خواهد شد . البته در اینگونه رویدادها و حوادث ،محل رجوع را علما و اگر حکومت اسلامی باشد محل رجوع ولی فقیه است که در راس آن حکومت قرار دارد وتبعیت از آنان مانع از انحراف خواهد شد.

نکته دوم : در بحث مهدویت روایات ضعیف نیز وجود دارد و استناد کردن به صرف روایات ضعیف ، قطعا با جریان اصیل مهدویت منافات دارد.
سوم:جایگزینی فرع واصل به جای همدیگر گمراهی است به این نحو که علائم حتمی را غیر حتمی و علائم غیر حتمی را حتمی جلوه می دهد
چهارم:تطبیق دادن علائم با حوادث خارجی آن هم به صورت قطعی احتمالات شخصی است و احتمالات هم لزوما به وقوع نخواهد پیوست
پنجم:تطبیق دادن افراد به شخصیت های کنونی منشا فراماسونری دارد.

ادامه دارد