تبلیغات
شاید این جمعه بیاید... شاید - علل گرایش به عرفان حلقه
سه شنبه 8 شهریور 1390

علل گرایش به عرفان حلقه

   نوشته شده توسط: سوررن نورزاد    

 

عرفان حلقه به عنوان یكی از فرقه‌هایی كه با خاستگاه داخلی در حوزه‌ی جنبش‌های معنوی نوین (جمن) به وجود آمده، در مدت بیش از 10 سال توانسته است در شهرهای گوناگون كشور افرادی را به خود جذب كند كه نسبت به سایر فرقه‌های تشكیل شده با خواستگاه داخلی، گسترش بیش‌تری پیدا كرده است. پرسش اصلی این یادداشت این است كه علل گرایش به عرفان حلقه چه بوده است؟

هدف از این بررسی، ایمن‌سازی جامعه از آلودگی به فرقه‌های مدعی معنویت‌گرایی است. در صورتی كه مردم، شخصیت‌های فرهنگی و فرهیختگان كشور پاسخ این پرسش را بدانند، می‌توانند از تكرار رویدادهای مشابه پیش‌گیری كنند.
عرفان حلقه با ادعای درمان دردها و بیماری‌ها، به میدان آمد. بسیاری از مردم، به نوعی با بیماری‌های گوناگون خود یا عزیزان‌شان درگیر هستند و برای درمان دردها حاضراند دست به خیلی كارها بزنند و هزینه‌های زیادی را بپردازند. برای افرادی كه در چنین شرایطی به سر می‌برند، راست‌گو، دروغ‌گو، مدعی و واقعی فرقی نمی‌كند، هر جا كه روزنه‌ی امیدی گشوده شود و پرتو امید بخشی بتابد، قابل چشم‌پوشی نیست.

عرفان حلقه با این ادعا كه می‌تواند افراد را به شعور كیهانی متصل كند و اتصالات و حفاظ‌های قرار گرفتن در حلقه‌ی رحمت عام الاهی را به مردم تفویض كند، درمان دردها را به مردم وعده می‌دهد. این‌كه چقدر از این ادعا، دروغ است و چقدر آن با تلقین و سایر فنون انرژی درمانی و غیره انجام می‌شود، خارج از موضوع این نوشتار است. اما همین كه فرقه‌ای بیاید و امید به درمان دردها را به مردم بدهد و این درمان را به حلقه‌های رحمت عام الاهی و شعور كیهانی و امور معنوی و دینی نسبت دهد، می‌تواند از سوی مردم دردمند مورد توجه قرار گیرد.

این فرقه در متون و منابع خود از جمله اساس‌نامه و دوره‌های آموزشی با انواع تحریفات معنوی، از آیات قرآن استفاده می‌كرده است. هم‌چنین یكی از پایه‌گذاران این فرقه از چند سال پیش به عنوان مجری و كارشناس برنامه‌های مذهبی و عرفانی در رسانه‌ی ملی نفوذ كرده و هنوز هم برنامه‌هایی از او تولید و پخش می‌شود. تمامی این مسایل برای مردمی كه به دین و مذهب علاقه‌مند هستند، تصدیق كننده و اعتماد آور است. مردم به سخنان كسی كه از قرآن برای‌شان سخن بگوید، گوش فرا می‌دهند و این روش مزورانه توانست عرفان حلقه را در جذب مردم و گسترش میان آن‌ها، موفق كند.
در حالی كه دوره‌های عرفان حلقه در شهرهای مختلف برگزار می‌گردید، مقالات و یاداشت‌هایی با نام محمدعلی طاهری در نشریات و روزنامه‌های گوناگون منتشر می‌شد. بارها و بارها روزنامه‌های پرتیراژ و بلند آوازه مطالبی را با نام محمدعلی طاهری منتشر كردند. از این مهم‌تر نفوذ اسماعیل منصوری‌لاریجانی، یكی دیگر از پایه‌گذران و تدوین كنندگان اساس‌نامه‌ی فرقه در رسانه‌ی ملی است. او به طور منظم با اساتید فلسفه و عرفان هم كلام می‌شود و برنامه‌های طولانی مدت تلوزیونی دارد. در كنار این روند حضور چنین چهره‌ای در جلسات عرفان حلقه و فروش كتاب‌هایش به اعضای فرقه با صرف نظر از محتوای مطالب اعتبار فرقه را بالا می‌برد و اعتماد مردم را جلب می‌كند.

فعالیت رسانه‌ای عرفان حلقه هم تبلیغ و شناخت ایجاد می‌كند و هم اعتماد. چون حضور مستمر یك فرد در رسانه و یا انتشار مطالب متعدد از یك نفر در نشریات، انس و شناختی را به وجود می‌آورد كه نتیجه‌ی طبیعی آن، اعتماد به مطالب، گفته‌ها و سایر اعمال اوست.

در عرفان حلقه به این صورت است كه هر كس با شركت در 8 ترم، حدود 18 ساعت، استاد یا به تعبیر رایج در میان اعضای حلقه، مستر می‌شود. حالا این فردی كه كم‌تر از 150 ساعت آموزش دیده است، می‌تواند حلقه‌های آموزشی دیگری را تشكیل دهد و به دیگران آموزش دهد. همین طور شاگردان این فرد می‌توانند به گروهی دیگر آموزشی دهند. این روند هرمی شكل موجب توسعه‌ی سریع آموزش‌ها و افزایش اعضا می‌شود.

مسترها برای برگزاری كلاس‌ها از شركت كنندگان در هر ترم، 50 یا 70 هزار تومان و یا مبالغ دیگر را دریافت می‌كنند. به این ترتیب كسی كه 150 ساعت آموزش دیده، استاد كلاسی می‌شود كه با 18 ساعت آموزش به 10 نفر، 500 هزار تومان دریافت می‌كند. با توجه به این‌كه هر ترم 6 جلسه‌ی 3 ساعتی است، یك مستر می‌تواند هر هفته یك ترم برگزار كند و با یك كار نیمه وقت در یك ماه 2 میلیون تومان در آمد داشته باشد. با كسر هزینه‌های ثبت‌نام و پذیرایی در كلاس و اجاره‌ی یك كلاس با گنجایش 10 نفر، مبلغ باقی‌مانده بسیار چشم‌گیر خواهد بود.

در بعضی از دوره‌ها كه با نام تشعشعات دفاعی برگزار می‌شد، به طور معمول شخص طاهری یا بعضی از مسترهای خاص، نمایشی را به راه می‌انداختند كه نشان دهند جن‌ها و نفوذ آن‌ها در بدن انسان موجب بیماری‌ها هستند و آن‌ها می‌توانند این جن‌ها را خارج كنند. بدون تردید این نوع معركه گیری‌ها و نمایش‌ها برای بعضی جذاب است و ارزش سرگرمی دارد. در نتیجه باعث گرایش به این فرقه و شركت در دوره‌ها می‌شود.

عرفان حلقه می‌گوید در همان ترم اول آموزش، افراد را به حلقه‌های رحمت عام الاهی یا شعور كیهانی متصل می‌كند و در اثر این اتصال، افراد توانایی درمان‌گری پیدا می‌كنند یا به عبارت دیگر افراد می‌توانند واسطه‌ی انتقال درمان از شعور كیهانی باشند. البته این تنها قدرت نهفته در یكی از حلقه‌های شعور كیهانی است. سایر حلقه‌های دیگر نیز موضوع خاص خود و قدرت‌های ویژه‌ای دارند كه اعضا بدون زحمت، تقوا، تزكیه و ایمان به خداوند و هرگونه تدیّن می‌توانند به آن متصل شوند، تنها كافی است كه از راه مركزیت عرفان حلقه، این اتصالات تفویض شود.

از دیرباز، گروهی از افرادی كه به دنبال عرفان می‌رفته‌اند برای همین قدرت‌های شگفت انگیز بوده است. حالا در عرفان حلقه راهی پیشنهاد می‌شود كه بدون زحمت ریاضت، تزكیه‌ی نفس و تقوا می‌توان به این نیروها دست پیدا كرد. به این ترتیب یكی دیگر از عوامل جذابیت و گرایش به عرفان حلقه، قدرت‌گرایی و نیروهای شگفت انگیزی است كه این فرقه مدعی برخوردار كردن اعضا، از این قدرت‌هاست.


در مجموع، 7 دلیل را می‌توان به طور خاص برای گرایش به عرفان حلقه، برشمرد.

1 ـ تكیه بر مشكلات سخت و اساسی مردم؛

2 ـ استفاده از ظواهر دینی؛

3 ـ استفاده‌ی گسترده از رسانه‌ها؛

4 ـ برنامه‌ی گسترش هرمی شكل؛

5 ـ منافع اتقصادی؛

6 ـ نمایش‌های جداب؛

7 ـ قدرت‌های شگفت انگیز